Permata Hatiku..

Tuesday, January 25, 2011

Pokok : Pokok Kari


Pokok kari atau nama saintifiknya Murraya Koenigii. Nak tahu asal usulnya boleh klik sini.
Ni pokok kari yang saya tanam. Asalnya mertua bagi anak pokok kari ni..kemudian saya tanam belakang rumah..dah selamat jadi pokok dah yg tu..tp saya tak penah guna pun. Pastu ada plan nak extend dapur..jadi saya pun ambil anak pokok dia..then semai dlm pasu..letak kat depan rumah. Dengan harapan letak kat dlm pasu ni..tidak la ia membesar menjadi pokok yg tinggi..sbb saya tak guna pun. Tapi tgklah batangnya cekeding je...sebelum ni daunnya idak la selebat itu..malah kecik2 saja daunnya. Setelah di bagi baja...fuhh..cepat je dia menghijau, membesar dan keluar byk daun. Tang batangnya je x membesar...macam dah tak larat menanggung daun yg lebat tu. Nak kena wat staking (letak kayu pancang) ni....

Antara kegunaan daun kari ni...leh tgk sini..

Sejak dari kecil saya mmg tak suka bau daun kari ni..kalu ada daun kari ni mmg saya tak makan la lauk tu. Tapi sejak dah besar...makan aje..cuma tak berapa suka..sekali sekala okey. Sejak berumahtangga ni..sejak masak sendiri..baru sekali guna daun kari tu..masa wat ayam goreng berempah..saja nak try... Sedap sebenarnya masakan bila masukkan daun kari..wangi..tapi dah x suka nak buat camne. ^_-

No comments:

Related Posts with Thumbnails